Als u samen met andere ondernemers een bedrijf uit gaat oefenen, kunt u het een en ander op verschillende manieren vormgeven. Zo kunt u ervoor kiezen om een vennootschap onder firma aan te gaan, een commanditaire vennootschap op te richten of een andersoortige maatschap te starten. Het is van belang dat hier het nodige bij geregeld wordt, zoals de winstverdeling, de bevoegdheden en het inbrengen van vermogen of bepaalde goederen. Belastingtechnisch komen de ondernemers die voor een van deze rechtsvormen kiezen de nodige voordelen toe, maar door de aansprakelijkheid loopt iedere ondernemer wel een ondernemersrisico.

Belastingtechnisch

De winstdeling die de verschillende firmanten of vennoten toekomt, wordt in ieders aangifte inkomstenbelasting verwerkt. Deze winstdeling kan zowel mondeling als schriftelijk overeengekomen worden. Wij adviseren de schriftelijke variant om op een later moment discussie waar mogelijk te voorkomen. De winstdeling die een vennoot toekomt kan fiscaal gezien vervolgens verlaagd worden door aftrekmogelijkheden die ondernemers geboden worden. Doordat deze achterliggende ondernemer reeds belast wordt voor de gerealiseerde winst, blijft de vennootschap onder firma, commanditaire vennootschap of een andere maatschap zelf vrij van belastingheffing over de winst.

Aansprakelijkheid

Iedere firmant of vennoot is hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden van de vof. Dit is ook het geval wanneer een andere vennoot deze heeft gemaakt. Mocht het persoonlijke vermogen niet toereikend zijn, kan de schuldeiser ook nog aanspraak maken op het privévermogen van de echtgenoot, afhankelijk van de huwelijksgemeenschap. Verder werkt deze hoofdelijke aansprakelijkheid ook nog met terugwerkende kracht in geval een vennoot op een later moment pas is toegetreden. Daarom wordt iedere vennoot aangeraden om de financiële situatie van de onderneming goed door te lichten, zodat er geen ongewenste verrassingen komen. Behalve de fiscale voordelen die het uitoefenen van een gezamenlijke onderneming dus kent, is het van belang om op het gebied van aansprakelijkheid  u goed te laten voorlichten. De gevolgen kunnen namelijk aanzienlijk zijn.

Administratieve en accountantsdiensten

Verwerken administratie

Als kantoor verzorgen wij de administraties van bedrijven met uiteenlopende werkzaamheden, waardoor de aandachtspunten die van belang zijn voor een correcte verwerking van iedere administratie bij ons bekend zijn. Uw administratie is daarom in goede handen en bovendien kunt u ervan uitgaan dat de verwerkte administratie een betrouwbaar beeld geeft over hoe uw bedrijf gepresteerd heeft over de afgelopen periode.

Controleren administratie

Kiest u er voor om zelf uw administratie te verwerken, dan vervullen wij graag de controlerende functie. Als kantoor hebben wij ervaring met aanlevering van een handmatig uitgewerkte administratie, een online administratie of een administratie die met behulp van een softwarepakket is uitgewerkt. Door uw administratie door ons als accountantskantoor te laten controleren, kunt u meer zekerheid ontlenen aan de door u opgestelde cijfers. BNR beschikt namelijk over gecertificeerd personeel en een SRA keurmerk als erkenning voor de kwaliteit van het werk dat wij leveren met betrekking tot het verwerken en rapporteren van financiële cijfers.

Rapporteren financiële cijfers

Het rapporteren van financiële cijfers over een bepaalde periode (zoals de jaarcijfers) is geen onbekend terrein voor ons. Als accountantskantoor dat vooral in het MKB actief is, zijn we bekend met het rapporteren van financiële cijfers van zzp’ers tot complexe holdingstructuren. De wijze waarop de jaarcijfers door ons gerapporteerd worden is onder meer afhankelijk van uw wensen, van de omvang van de onderneming en de eisen die gesteld worden aan de te rapporteren cijfers. Zo kan het een vereiste zijn dat een samenstellingsverklaring wordt afgegeven. De jaarcijfers voor uw onderneming beschouwen wij als maatwerk. Door dit maatwerk kunnen wij de rapportage bewerkstelligen tegen wisselende tarieven afhankelijk van uw wensen.

Assurance opdrachten

Als accountantskantoor kunnen wij onze relaties een grotere mate van zekerheid bieden die bijvoorbeeld niet geleverd kan worden door veel administratiekantoren. Zo kunnen wij voor onze relaties aanvullende assurance opdrachten verrichten naast de standaardwerkzaamheden. Een assurance opdracht is gericht op het verstrekken van aanvullende zekerheid, waar een beoogde gebruiker (bijvoorbeeld een financiële instelling) om verzoekt. Een voorbeeld hiervan is een verklaring van verzekerd belang. Een ander voorbeeld is de NIWO-vergunning voor transportbedrijven.

Fiscale diensten

Omzetbelasting

Een onderneming moet, mits ze belastingplichtig is voor de omzetbelasting, ieder tijdvak een aangifte omzetbelasting indienen. Dit tijdvak kan een maand, kwartaal of jaar betreffen. Een onderneming is slechts in beperkte mate vrij om de keuze voor het tijdvak te bepalen, omdat de omvang van de onderneming (waaronder de omzet) hier wel beperkingen aan stelt. Er zijn ondernemingen die er voor kiezen om deze aangifte zelf in te dienen, maar regelmatig wordt een accountantskantoor gevraagd om hen hier in bij te staan. Zo wordt ook BNR vaak om haar expertise gevraagd. Wij weten dan ook wat bij een dergelijke aangifte komt kijken en staan u hier graag in bij.

Winstaangifte

De jaarcijfers van een vennootschap onder firma of een andere vorm van een maatschap worden in de aangifte inkomstenbelasting verwerkt. Er is dan sprake van winst uit onderneming, hetgeen als een afzonderlijk inkomstenbestanddeel wordt aangemerkt. De ondernemer komt, onder voorwaarden, in aanmerking voor verschillende aftrekposten. Hoewel dit tot belastingvoordeel leidt, wordt de aangifte op deze manier nog complexer. BNR is u op dit gebied graag van dienst door deze fiscale verplichtingen op zich te nemen en fiscaal gezien de meest voordelige keuzes te maken.

Loonheffingen

Wanneer uw onderneming personeel in dienst heeft, moeten er maandelijks loonheffingen afgedragen worden. Loonheffingen zijn een verzamelnaam voor de loonbelasting, bijbehorende verzekeringspremies en de bijdrage zorgverzekeringswet. Het is heel specifieke materie door allerlei regels die met regelmaat wijzigen. Zo zijn er per 1 juli 2015 wederom allerlei veranderingen doorgevoerd. Het is dus lastig om, zonder het inschakelen van een professionele partij, de zekerheid te hebben dat uw onderneming maandelijks de aangifte loonheffingen op correcte wijze indient. Wij vervullen graag deze rol van professionele partij in samenwerking met ons netwerk dat gespecialiseerd is op dit gebied. De zekerheid die u op dit gebied wenst, vindt u met ons.

Aanvullende werkzaamheden

Algemene voorwaarden

Het juridische aspect is belangrijk in het bedrijfsleven vandaag de dag. Bij dit aspect spelen de algemene voorwaarden een belangrijke rol. Het grote voordeel dat deze voorwaarden hebben, is dat het voor uw relaties duidelijk is onder welke voorwaarden u inkoopt, verkoopt, levert en betaalt.
Behalve dat het voor uw relatie een toegevoegde waarde heeft, heeft u er zelf ook baat bij door het kleinere ondernemersrisico. Een belangrijke eis die gesteld wordt aan de algemene voorwaarden is dat deze redelijk moeten zijn voor uw klant. Verder wordt het aangeraden om deze algemene voorwaarden te deponeren bij de Kamer van Koophandel. BNR komt in de dagelijkse praktijk veel in aanraking met algemene voorwaarden, omdat het een juridisch aspect is. Bent u er niet van overtuigd dat uw algemene voorwaarden nog aan de hedendaagse eisen voldoen of heeft u nog geen algemene voorwaarden opgesteld? BNR adviseert u graag op dit gebied en brengt uw algemene voorwaarden graag op orde.

Arbeidsovereenkomst

Een arbeidsovereenkomst zorgt voor de juridische basis van het dienstverband tussen u (als werkgever) en uw werknemer. Onder bepaalde voorwaarden is een arbeidsovereenkomst verplicht:

  • Er is sprake van een dienstbetrekking, waarbij uw werkgever de opdrachten aan u kan verstrekken en inhoudelijk kan bepalen;
  • Voor deze werkzaamheden ontvangt de werknemer een loon;
  • De werknemer voert op zelfstandige basis het werk uit, waarvoor ze is aangenomen.
  • Hoewel het mogelijk is om deze overeenkomst mondeling af te sluiten, raden wij u aan om dit ook op schriftelijke wijze vast te leggen. Dit geeft beide partijen meer rechtszekerheid over de gemaakte afspraken. Bij een dergelijke overeenkomst is de formulering vaak erg belangrijk, waardoor het inschakelen van professionele hulp met juridische kennis van belang is. BNR heeft deze benodigde kennis in huis en stelt deze kennis graag ter beschikking om samen met u de arbeidsovereenkomsten conform uw wensen op te stellen.

Begeleiding bij ontslagtrajecten

Wanneer uw onderneming werknemers in loondienst heeft, kan het voor komen dat een werknemer niet langer functioneert of door een reorganisatie overbodig is geworden. Vanuit bedrijfseconomische motieven is het mogelijk dat in dat geval de lastige keuze moet worden gemaakt om afscheid te nemen van deze werknemer. Hoewel dit bovenal een zakelijke keuze is, is het ook van belang dat het afscheid op persoonlijk vlak in goed overleg verloopt. BNR begeleidt u als werkgever graag in dit proces om tot een zorgvuldige afwikkeling van het dienstverband te komen die naar de grootst mogelijke tevredenheid van beide partijen is.

Geheimhoudingsovereenkomst

Een geheimhoudingsovereenkomst stelt partijen in staat om nadere afspraken te maken over het behandelen van vertrouwelijke informatie. Bij deze nadere afspraken kunt u denken aan welke informatie geheim is en wat de partij die kennis neemt van de informatie vervolgens met deze informatie mag doen. Als ondernemer zal het u bekend voorkomen dat een dergelijke overeenkomst interessant is, doordat de betrokken partijen meer rechtszekerheid hebben over de manier waarop met de informatie wordt omgegaan. Wellicht heeft u echter nooit aan een dergelijke overeenkomst gedacht, omdat het als ondernemer zijnde geen routineklus is vanwege het juridische aspect van een dergelijke overeenkomst. Voor BNR is het opstellen van een geheimhoudingsovereenkomst wel een routineklus, omdat we het in de dagelijkse praktijk veelvuldig tegenkomen. Wij staan u dan ook graag bij op dit gebied, waarbij u per geval kunt beoordelen of een overeenkomst gewenst is.

Geldleningsovereenkomst

Het vergroten van de financiële armslag is een item dat een ondernemer met enige regelmaat bezig houdt. Hoewel het mogelijk is dat de winstgevendheid van het bedrijf hier in voldoende mate voor zorgt, zal het doorgaans zo zijn dat een externe partij gevonden moet worden die bereid is om een geldlening te verstrekken. De onderhandse lening is hierbij een interessante optie, omdat notariële kosten dan worden bespaard. Deze geldlening kan zowel met rechts- als natuurlijke personen overeengekomen worden. Zaken die geregeld moeten worden zijn bijvoorbeeld de geldsom van de lening, het rentepercentage en de aflossingstermijnen. Het is voor zowel de geldgever als geldnemer van belang om dit in een schriftelijke overeenkomst vast te leggen. BNR treedt graag met u in contact om een dergelijke geldleningsovereenkomst op te stellen en daarmee uw onderneming op een verantwoorde wijze meer financiële mogelijkheden te verschaffen.

Huurovereenkomst

Net zoals bij veel zakelijke afspraken is het raadzaam om de huur of verhuur van een kantoorruimte contractueel vast te leggen. Belangrijke afspraken die vastgelegd moeten worden, zijn de contractduur van een overeenkomst, de huurprijs en afspraken over de afwikkeling van eventuele schadegevallen. BNR informeert u graag over de afspraken die u contractueel wenst vast te leggen. Hierbij kan gedacht worden aan de formulering van bepaalde afspraken en eventueel in te bouwen zekerheden. Afgezien van de huurovereenkomst an sich heeft BNR u een interessant netwerk te bieden waarbinnen ook geregeld een vraag bestaat naar beschikbare huurgelegenheden.

Intentieverklaringen

Het is niet langer de standaard dat werknemers al snel een contract voor onbepaalde tijd krijgen. Bedrijven geven er vandaag de dag de voorkeur aan om eerst te kijken hoe een werknemer functioneert en of deze persoon past binnen de bedrijfscultuur. De zekerheid van de werkgever neemt hierdoor toe in tegenstelling tot de zekerheid van de werknemer. Deze zekerheid kan in bepaalde situaties echter wel van de werknemer verlangd worden. Een voorbeeld van een situatie waarin deze zekerheid verlangd wordt, is het moment dat een werknemer een hypotheek wil afsluiten voor de eigen woning. De financiële sector is hier als gevolg van de crisis strengere eisen aan gaan stellen, zoals een intentieverklaring van de werkgever indien er sprake is van een tijdelijk contract. Nu de huizenmarkt weer aantrekt zal dit een veelvoorkomend verschijnsel worden de komende jaren. Werkgevers zijn echter huiverig om een dergelijke intentieverklaring af te geven, omdat de toekomst altijd onzekere factoren met zich meebrengt voor de bedrijfsvoering. BNR is bekend met deze terughoudendheid bij werkgevers en staat hen hier graag in bij om de intentieverklaring zorgvuldig te formuleren. Deze intentieverklaring verschaft hierdoor de gewenste zekerheid die de werknemer dient te overleggen, maar tegelijkertijd ook nog de nodige flexibiliteit voor de werkgever om in te spelen op de onzekere factoren in de toekomst.

Koopovereenkomst

Bent u van plan een grote aanschaf te doen, zoals een winkelpand, een vervoermiddel of dure inventaris? Dan kan het raadzaam zijn om op schriftelijke wijze een koopovereenkomst te sluiten. Als verkopende partij verschaft de overeenkomst u meer zekerheid wat betreft de overeengekomen prijs die schriftelijk is vastgelegd. Als kopende partij verkrijgt u door de overeenkomst verder nog de zekerheid dat het afgesproken goed ook daadwerkelijk geleverd wordt, waarbij voldaan wordt aan de afgesproken kwaliteitseis. BNR staat u graag bij om een dergelijke overeenkomst juridisch gezien op de juiste manier te formuleren. De juiste formuleringen zijn van belang, omdat met dergelijke overeenkomsten vaak grote bedragen gemoeid zijn.

Pandakte

Bij geldleningsovereenkomsten komt met enige regelmaat een pandakte om de hoek kijken. Deze akte verschaft de kredietverstrekker een grotere mate van zekerheid over de verstrekte financiering. Pandrechten kunnen zowel gevestigd worden op roerende zaken als op vorderingen. Deze akte kan zowel op notariële als op onderhandse basis geschieden. Er zijn verschillende vormen van pandrechten mogelijk, waarbij de specifieke omstandigheden een doorslaggevende rol spelen in de keuze voor een bepaald soort pandrecht. De registratie van een onderhandse pandakte dient te geschieden bij de Belastingdienst in tegenstelling tot de notariële akte, die enkel langs de notaris hoeft te gaan. Hoewel een onderhandse akte niet langs de notaris hoeft te gaan, is het ook bij een onderhandse akte van belang om juridische bijstand in te schakelen. BNR heeft binnen haar team de beschikking over de benodigde kennis die ze graag tot uw beschikking stelt om de geldleningsovereenkomst en de eventueel bijbehorende pandakte tot in het juiste detail te regelen.

VOF-akte

De vennootschap onder firma (VOF) bestaat uit meerdere partners (vennoten) die gezamenlijk het bestuur uitoefenen over de bedrijfsvoering binnen de vennootschap. Deze vennoten hebben op het moment dat zij toetraden als vennoot iets ingebracht in de onderneming. Hierbij valt te denken aan een goed, het leveren van arbeid of aan liquide middelen. Aangezien er meerdere vennoten een rol spelen in het bestuur van de vennootschap is het aan te raden om het een en ander onderling vast te leggen. Hoewel afspraken ook op mondelinge basis gemaakt kunnen worden, is het raadzaam om het ook schriftelijk vast te leggen. Dit voorkomt mogelijk het ontstaan van toekomstige problemen. Verder is het niet verplicht om een VOF-akte notarieel vast te leggen, omdat de oprichting van een VOF vormvrij is. Wel is het aan te raden om juridische hulp in te schakelen, omdat het voor de continuïteit van de bedrijfsvoering belangrijk is dat toekomstige problemen tussen de vennoten onderling voorkomen worden. Wanneer het een en ander niet eenduidig of gedetailleerd genoeg is beschreven in een akte, zoals de winstverdeling of op het gebied van aansprakelijkheid, kunnen er al snel problemen ontstaan. BNR biedt haar juridische diensten graag aan u aan om dergelijke problemen te voorkomen en een juiste basis te leggen voor de continuïteit van uw onderneming.

Bent u geïnteresseerd naar wat BNR voor uw onderneming kan betekenen? Laat uw gegevens achter en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op! Wij kijken alvast uit naar de vrijblijvende kennismaking!

Uw naam

Uw email

Onderwerp

Uw bericht

Eventueel een document toevoegen