Wie behoren tot de sector?

Deze sector kent een breed scala aan bedrijven, waarbij de producten centraal staan. De bedrijfsactiviteiten zijn een onderdeel van een grote keten die van oudsher als volgt is: productiebedrijf –> groothandel –> detailhandel –> eindgebruiker. De activiteiten van de bedrijven in deze sector zien op het bewerken, voorbereiden, maken en verhandelen van producten. Het bedrijf vormt als het ware een tussenschakel tussen de afnemer en de uiteindelijke particuliere consument of zakelijke afnemer. Hierbij valt te denken aan de verkoop van voedingsmiddelen, consumentenelektronica, internetverkopen en handelsbemiddeling.

Algemene sectorinformatie

De groot- en detailhandel kan onderverdeeld worden in drie afzonderlijke markten binnen de sector: de groothandel, de non-food detailhandel en de food-detailhandel. Deze worden nu afzonderlijk toegelicht.
De groothandel is een conjunctuurgevoelige markt door de grote mate van afhankelijkheid van latere schakels (detailhandel en eindgebruiker) in de keten. Nu de verwachtingen voor de opvolgende schakels positief gestemd zijn, is er ook een positief vooruitzicht voor de groothandels. Hoewel er economische voorspoed verwacht wordt, is de ketenvervaging binnen de sector een marktontwikkeling waar groothandels zich bewust van moeten zijn. De vervaging is het gevolg van het feit dat steeds meer transacties direct tussen de producent en de eindgebruiker tot stand komen. Deze ontwikkeling zorgt ervoor dat de groothandels zich anders zullen moeten profileren in de markt.
De detailhandel voor non-food artikelen vaart net als de groothandels wel bij het economisch herstel dat zich heeft ingezet, waarbij het wel een vereiste is om in te spelen op de technologische veranderingen vandaag de dag. Het is van belang dat zij die nog niet op deze technologische veranderingen hebben ingespeeld dit alsnog gaan doen. Veel detailhandelaren zijn echter beperkt op de beschikbare middelen om hier op in te spelen, doordat de financiële crisis op het vermogen van velen heeft ingeteerd. Deze groep bedrijven zal daarom innovatief moeten zijn. Het inspelen op de technologische veranderingen is namelijk van wezenlijk belang, ongeacht het beschikbare vermogen.
De Nederlandse detailhandel die ziet op het food-gedeelte lijkt op marktniveau wat achter te blijven bij de algemene tendens binnen andere sectoren die een economisch herstel laten zien. Deze verwachting komt door de internationale concurrentie die op dit gebied steeds heviger wordt. De internationale ontwikkeling lijkt hierdoor een beroep te doen op de creativiteit van de binnenlandse detailhandel om deze concurrentie het hoofd te kunnen bieden. Het gedrag van de eindgebruiker, zoals de particuliere consument, is namelijk veranderd door de jaren heen. Uit onderzoek van de Rabobank blijkt dat de groothandel en de non-food detailhandel in de komende jaren een voorzichtige volumegroei van 2 à 3 procent tegemoet kunnen zien. De food-detailhandel zal bij deze verwachting wat achterblijven met een groei van hooguit 1 procent. Een belangrijke kanttekening die gemaakt moet worden is dat een volumegroei niet voor ieder bedrijf aan de orde zal zijn. De sleutel tot volumegroei ligt in de mate waarin een bedrijf inspeelt op de marktveranderingen als vervaging van de keten en de toename van de technologische mogelijkheden. Stilstand lijkt voor bedrijven in deze sector dan ook echt achteruitgang te betekenen. Voorbeelden van aandachtspunten binnen de groot- en detailhandel, zijn:

  • De ketenvervaging die zich voordoet richting de eindgebruiker waardoor er meer concurrentie ontstaat;
  • De technologische veranderingen die gaande zijn en de mogelijkheden die het internet biedt;
  • Het aanbod, de presentatie en de promotie van producten afstemmen op het veranderende gedrag van de eindgebruiker.

BNR als uw partner?

Gezien de marktveranderingen die zich voordoen binnen de groot- en detailhandel is bedrijfseconomisch advies van onschatbare waarde. De markt is door de crisis namelijk aanzienlijk veranderd, waardoor het wenselijk is om de bedrijfsmodellen te heroverwegen en waar nodig aan te passen. BNR beschikt over de nodige specifieke én actuele kennis binnen de groot- en detailhandel. De aanvulling van onze adviesdienst op het verzorgen van de wettelijke verplichtingen op financieel en fiscaal gebied, geeft ons de mogelijkheid om onze klanten als een waardig totaaladviseur bij te staan. Daarnaast is de groot- en detailhandel ook gebaat bij informatie over ontwikkelingen in de andere sectoren, omdat dit een belangrijk deel van de totale afzetmarkt betreft. Ten behoeve van deze adviesdienst houden wij ook de ontwikkelingen aldaar nauwgezet in de gaten, waardoor we onze klanten tijdig kunnen voorzien van een unieke advisering. Enkele belangrijke zaken die centraal staan bij onze advisering voor bedrijven binnen deze sector, zijn:

  • Het analyseren van de bedrijfs- en productieprocessen en waar nodig aanpassen naar een nieuw bedrijfsmodel;
  • De mogelijkheden die automatisering biedt in kaart brengen;
  • Het in kaart brengen van de manieren waarop kapitaal aangewend kan worden met het oog op de gewenste ontwikkeling van het bedrijf (investeringen en financieringsmogelijkheden);
  • Het in kaart brengen van de mogelijkheden die aanwezig zijn om het kapitaal op korte termijn, op een verantwoorde wijze, te vergroten en zodoende het bedrijf kapitaalkrachtiger maken, waardoor een concurrentievoordeel wordt behaald;
  • De ontwikkeling van het resultaat frequent in beeld brengen en toetsen aan de cijfers van de concurrentie in de markt, waardoor u een juist beeld krijgt van de prestaties van de onderneming ten opzichte van uw concurrentie.
  • Aanstaande fiscale veranderingen tijdig doorlichten, zodat u op het juiste moment de juiste keuze maakt.

De totaaladviseur vandaag de dag is voor ieder bedrijf onmisbaar. Benieuwd naar wat BNR u als totaaladviseur te bieden heeft op fiscaal, financieel en bedrijfseconomisch gebied? Laat uw gegevens achter en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op! Wij kijken alvast uit naar de vrijblijvende kennismaking!

Uw naam

Uw email

Onderwerp

Uw bericht

Eventueel een document toevoegen